Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@21:44:07 GMT

نقش سینما و تلویزیون در کنترل بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۵۶۵۱

نقش سینما و تلویزیون در کنترل بحران کرونا

قطعاً در شرایط بحرانی یکی از کارکردهای هنر، از جمله آثار نمایشی مثل فیلم‌ها و سریال‌ها می‌تواند موجب سرگرمی مردم و کاهش استرس شود تا بتوانند دوران سخت را راحت‌تر سپری کرده و روحیه خود را حفظ کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مشاغل، لغو شدن سفرها و خانه‌نشین شدن اکثر مردم نقش آثار سینمایی و تلویزیونی بیش از پیش در زندگی مردم پر رنگ شد و به نوعی این آثار هنری برای حفظ روحیه مردم و ماندن در خانه‌ها گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی این موضوع با چند سینماگر و جامعه‌شناس گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی صباغ‌زاده: نمایش فیلم‌ها می‌تواند در کنترل شیوع کرونا به دولت کمک کند

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امروز هیچ نیازی به رفتار دموکرات نداریم اما در این شرایط دولت به قدری در برخی موارد با دموکراسی رفتار می‌کند که این رفتار آسیب‌زننده است. وقتی اکثر مشاغل به کار خود ادامه می‌دهند و قرار است به زودی شرایط عادی به تمام حرفه‌ها برگردد و تنها سینما است که بلاتکلیف مانده طبیعتاً خسارت وارد شده به این حوزه هر روز بیشتر می‌شود. مردم در این شرایط بیماری را جدی نمی‌گیرند و می‌بینیم که مردم در خیابان‌ها هستند و اگر سینماها باز شوند نیز در حالیکه قطعاً استقبال کمتر خواهد بود برخی حتماً به سینما می‌روند.

صباغ‌زاده تصریح کرد: با این حال معتقد هستم نباید سینماها به روزهای عادی خود برگردند و این شرایط باید با تدبیری دیگر بهبود یابد، سینماها در شرایط عادی در بسیاری مواقع سالن‌هایشان خالی است و اگر در این شرایط بخواهیم با فروش بلیت محدود برای هر سالن و رعایت فاصله سینماها را باز کنیم هیچ فایده‌ای ندارد و فقط فیلم‌هایی که اکران می‌شوند اصطلاحاً می‌سوزند و فرصت اکران را به راحتی از دست می‌دهند.

او افزود: پخش آنلاین یک آزمایش است و باید ببینیم با پخش «خروج» که سرمایه‌اش مربوط به بخش خصوصی نمی‌شود این آزمایش جواب مثبت می‌دهد یا خیر. در این شرایط سینماها به شدت زیان می‌بینند و باید برای حفظ بقای آنها نیز فکری شود. هر تدبیری اندیشیده شود سینماها زیان می‌بینند و در این شرایط دولت باید به کمک فرهنگ و هنر کشور بیاید و به خصوص بخش خصوصی که هیچ حمایتی از آن نمی‌شود نیازمند توجه بیشتری است.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» در ادامه گفت: نمایش فیلم‌ها به صورت آنلاین ممکن است تا حدی مشکل در خانه نماندن را حل کند و برای کنترل و مهار کرونا به دولت کمک کند، دولت نیز در این شرایط بهتر است به کمک سینما بیاید و تمهیدی برای کنترل شرایط حاضر و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیندیشد.

امان‌الله قرائی‌مقدم: پس از کرونا بحران‌های اجتماعی فراوانی خواهیم داشت که به کمک سینما و تلویزیون احتیاج داریم

امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پس از اختراع تلویزیون و ورودش به خانه‌ها جامعه‌شناسانی مثل هارولد لاسول و مارشال مک‌لوهان که دهکده جهانی را مطرح کرد تأکید کردند که تلویزیون موجب شده بسیاری تفریحات از بیرون خانه به درون بیاید و بسیاری از کارهایی که افراد بیرون از خانه انجام می‌دادند را پس از تلویزیون در خانه انجام می‌دهند. سینما نیز پس از این اختراع احساس خطر کرد و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی از هم جدا شدند.

قرائی‌مقدم تصریح کرد: امروز تقریباً همه فیلم‌های سینمایی در نهایت به تلویزیون‌ها می‌آیند و در خانه‌ها نمایش داده می‌شوند. از همان سال‌های دهه 40 که تلویزیون وارد ایران شد جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی در تولید برنامه‌هایی که اوقات فراغت افراد را پر کنند نقش داشتند اما تنها هدف پر کردن اوقات نبود، برنامه‌ها نیاز به پیام داشتند و علاوه بر جلب نظر مخاطب به ارائه پیام نیز فکر می‌کردند.

او افزود: امروز که سلامت افراد جامعه در خطر است و بالطبع بیکاری و عدم تأمین معاش افراد را تحت فشار قرار داده سینما و تلویزیون می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. فیلم‌های مختلف اعم از آثار عاطفی، اخلاقی و... می‌توانند ساعاتی از روز برای مردم سرگرمی به همراه داشته باشند و از طرفی آثار خانوادگی باعث می‌شوند که مردم از تجردگرایی فاصله بگیرند. آثار سینمایی و تلویزیونی در این روزها به لحاظ سرگرمی و پیام‌رسانی می‌توانند از خشونت‌های درون خانه بکاهند و گسستگی اجتماعی به معنی پارگی روابط و تعاملات اجتماعی را کاهش دهند. پس از کرونا ما دچار این مسائل خواهیم بود و دنیا هیچ وقت به روزهای پیش از کرونا برنمی‌گردد.

این جامعه‌شناس در ادامه اظهاراتش گفت: باورها، ارتباطات و... بهم خورده و یک نوع انقلاب زیستی در جهان صورت گرفته، این ویروس توانست جهان را تغییر دهد و دگرگون کند، تعاملات بهم خورده و اثرات اقتصادی آن را به وضوح می‌بینیم. اروپا امروز از طرح مارشال صحبت می‌کند و آمریکا به بحران بزرگی رسیده، همه این فاجعه را بزرگ‌ترین فاجعه پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند، تلویزیون می‌تواند آگاه‌سازی کند و در کنار این کار شادی و نشاط را در جامعه به وجود آورد.

قرائی مقدم تصریح کرد: سینما و تلویزیون ما دولتی و سیاست‌زده هستند. هیچ تلویزیونی در دنیا نیست که سیاسی نباشد اما تلویزیون ما سیاست‌زده است. آثار سینمایی و تلویزیونی در آمریکا مدام کاپیتالیسم و سرمایه‌داری را تبلیغ می‌کنند اما این تبلیغات آنقدر گل‌درشت و آزاردهنده نیست که مخاطب آزار ببیند. همه این تبلیغات در فرم هنری بیان می‌شوند، تلویزیون و سینمای روسیه نیز پیام‌های سوسیالیستی و جامعه‌شناسی خود را در قصه‌ها و فیلم‌هایش پنهان می‌کند اما ما آنقدر شعاری و واضع سیاست‌هایمان را بیان می‌کنیم که تأثیر چندانی ندارند و حتی برخی مواقع همانطور که در جامعه می‌بینیم نتیجه عکس می‌دهند.

او در پایان گفت: ما پس از کرونا معضلات بسیاری چون بیکاری، مشکلات معیشتی، بحران اقتصادی، طلاق، اعتیاد، نزاع و ناهنجاری‌های بسیاری خواهیم داشت و سینما و تلویزیون باید نقش خود را در این موقع به خوبی ایفا کرده به کمک جامعه و کشور بیایند. قطعاً کمکی که سینما و تلویزیون می‌توانند داشته باشند در کنار سرگرمی و ایجاد نشاط در جامعه، پیام‌هایی است که باید در پشت قصه‌ها و فیلم‌ها مطرح شوند تا مخاطب آن‌ها را درک کند.

سعید شاهسواری: بعید می‌دانم یک فیلم بتواند حال کارگری که بیکار شده را خوب کند/ تلویزیون ادعا می‌کند 85 درصد بیننده دارد! / آیا هر کسی که 10 دقیقه در روز تلویزیون می‌بیند نیز جزو این 85 درصد است؟

سعید شاهسواری، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش از فکر کردن به این مسأله که آثار سینمایی چقدر می‌توانند در روحیه جامعه و نگه‌داشتن مردم در خانه‌هایشان موثر باشند باید به مسائل بسیاری از جمله تأثیر این آثار در شرایط عادی فکر کنیم. من نمی‌دانم آثار سینمایی ما می‌توانند اینقدر تأثیرگذار باشند یا خیر و این نیاز به یک بررسی کلی دارد اما بهتر است همه این موضوع را در نظر بگیرند که درباره این تأثیرگذاری به راحتی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

شاهسواری در ادامه گفت: تلویزیون ادعا می‌کند 85 درصد بیننده دارد، این آمار نیاز به بیان جزئیات دارد تا متوجه شویم منظور از 85 درصد چیست، آیا هر کسی که 10 دقیقه در روز تلویزیون می‌بیند نیز جزو این 85 درصد است؟ یا در سینما فیلمی 35 میلیارد تومان می‌فروشد، اگر این مبلغ را که عدد بالایی به نظر می‌رسد با قیمت بلیت حساب کنیم می‌بینیم نسبت به جمعیت کل کشور رقم بسیار پائینی می‌شود و شاید دو یا سه میلیون نفر به سینما رفته باشند در حالیکه ما از تأثیر سینما بر 85 میلیون نفر صحبت می‌کنیم. اگر یک پدیده در شرایط عادی تأثیر چندانی نداشته در شرایط بحرانی نیز نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد.

او افزود: برای مثال می‌توان تیم فوتبال بارسلونا را مثال زد. وقتی این باشگاه با تیم رئال مادرید مسابقه دارد شهری که در آن مسابقه برگزار می‌شود بهم می‌ریزد، تمام دنیا مخاطبش هستند و بودجه هر دو باشگاه شاید از بودجه چند سال فرهنگ و هنر ما بیشتر باشد. وقتی باشگاه بارسلونا در شرایط عادی چنین تأثیر بزرگی در زندگی مردم دارد، با اعلام اینکه درصدی از بودجه‌اش را در سال جاری به مبارزه با کرونا اختصاص می‌دهد علاوه بر آن پول به لحاظ روانی نیز بسیار تأثیرگذار است و در واقع این تأثیر به اجبار به وجود نمی‌آید، مردم و فوتبال و باشگاه با هم در یک ارتباط هستند که در معضلات نیز این هم‌پوشانی وجود دارد و رفتارهای باشگاه تأثیرگذار در جامعه است.

نویسنده فیلم سینمایی «بی‌خداحافظی» در ادامه اظهار داشت: حال با این قیاس ببینیم سینمای ما که در بهترین شرایط دو میلیون مخاطب دارد آیا می‌تواند تأثیری در جامعه 85 میلیون نفری ما داشته باشد؟ آیا این دو میلیون نفر به اندازه آن 85 میلیون نفر تأثیرگذار هستند؟ من پاسخی برای این پرسش‌هایی که مطرح می‌کنم ندارم و می‌خواهم بیش از هر چیز به این نکته اشاره کنم که باید مسائل بسیاری را در این تحلیل در نظر گرفت که آیا آثار سینمایی می‌توانند در این شرایط تأثیرگذار باشند یا خیر.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به پخش آنلاین فیلم‌های سینمایی در صف اکران، تصریح کرد: در این اتفاق شاید بحث حمایت از سینما نیز مطرح باشد. سینماگران به هر حال بخشی از جامعه هستند و آن‌ها نیز تحت تأثیر این فشارها قرار گرفته‌اند. من امیدوارم هر طرحی که در این روزها در نظر گرفته می‌شود به نفع سینما و مردم باشد اما بعید می‌دانم یک کارگر روزمزد که اگر سر کار نرود حقوق و دستمزد ندارد و به مشکلات بزرگی مواجه می‌شود با دیدن یک فیلم حالش خوب شود یا برای دیدن یک فیلم در خانه بماند و به سر کار نرود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما و تلویزیون مهدی صباغ زاده بحران کرونا سعید شاهسواری سینمایی و تلویزیونی سینما و تلویزیون شرایط عادی آثار سینمایی قرائی مقدم میلیون نفر خانه ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در همایش حکمرانی متعالی در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان این مطلب گفت: اولویت و مسئله جدی بشریت، مسئله حکمرانی است و خیلی مهم است که دانسته شود که حکمرانی چه هست؟ و حکمرانی چه نیست؟ بشر اگر در یک و نیم قرن اخیر با بحران‌هایی مانند بحران محیط زیست، بحران خانواده، بحران هویت یا بحران آب مواجه شده است و این بحران‌ها باعث شده که دانشمندان به ارائه نظریاتی در این باره بپردازند مثلا در بحران هویت نظریّات جامعه‌شناختی یا روان‌شناسی ارائه شود. در اواخر قرن بیستم، دانشمندان با بحرانی مواجه شدند با نام بحران حکمرانی.  به همین خاطر از 1980 به بعد، بیشترین کتاب‌ها با عنوان حکمرانی، مرتبط با چهار دهه اخیر خصوصا دو ده اخیر است که توفیق داشتم که بیش از 207 کتاب در حوزه حکمرانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است را مطالعه کنم و در این تحقیق، حدود 200 تعریف از ((حکمرانی)) از دانشمندان غربی استخراج شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حکمرانی از موضوعات جدی دنیای امروز است و هنوز هم به این سؤال که بهترین مدل حکمرانی چه هست؟ پاسخ دقیقی داده نشده است، گفت: درست است که اصطلاح حکمرانی خوب مطرح شده و گفته‌اند حکمرانی خوب، حکمرانی است که هشت ویژگی مشارکت مردم، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی، وفاق عمومی، تساوی یا عدالت،اثر بخشی و مسئولیت‌پذیری را داشته باشد، اما بعد از حکمرانی خوب، اصطلاح حکمرانی سالم را مطرح کرده‌اند که بعد از این تعریف از حکمرانی خوب یا حکمرانی سالم، سؤال مطرح می‌شود که مثلا عدالت چیست؟ الگوی شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری چیست؟ مثلا در حوزه عدالت، تئوری‌های مختلفی توسط دانشمندان ارائه می‌شود. به این ترتیب باید گفت که پروژه چیستی حکمرانی خوب، هنوز حل نشده است و در این باب هم البته تحقیقات زیادی در حال انجام است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کشور ما نیز، حدود ده سالیست که واژه حکمرانی، در زبان‌ها و بیان‌ها استفاده می‌شود  اما خیلی اوقات دقیق به کار نمی‌رود، مثلا برخی می‌گویند مقصود از حکمرانی، حکومت‌داری است، حکومت در دوران سنت، به معنای ایجاد امنیت و حفظ مرزها بدون توجه به رفع نیازها بود اما با ایجاد حکومتداری مدرن در غرب و تأسیس  بروکراسی سلسله مراتبی؛ گستره نیازهای حکومت توسعه پیدا کرد و مواردی مانند نیازهای سلامت، امنیت، محبت، اقتصاد، فرهنگ برعهده دولت گذاشته شد و حکومت متولی رفع همه نیازهای مردم شد اما به شکل رسانه و سلسله مراتبی. این مدل از حکومتداری، دولت را فربه می‌کرد و ناکارآمدی و فساد را به دنبال داشت. برای حل این مشکل، یک اصطلاح با عنوان مدیریت دولتی نوین شکل گرفت که در این مدل از حکومتداری، مدیریت جامعه از طریق جوامع مدنی مانند تشکل‌ها و سندیکاها تقویت شد اما در این میان یک چالش جدی به وجود آمد و آن نسبت میان بخش دولتی و بخش خصوصی و نسبت آن‎ها با عدالت به وجود آمد. به‌عنوان نمونه بخش خصوصی با ابزارهای تبلیغی و رسانه‌ای، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که در نهایت ممکن است فقط خودش سود ‌برده و سودی به مردم نرسد و یک بی‌عدالتی شکل گیرد. اصصلاح حکمرانی در غرب به وجود آمد البته لازم است این اصصلاح در غرب خوب شناخته شود تا بعد از آن، با نگاهی به مبنای خود، ببینیم چه چیزی می‌توانیم بگوییم.

وی اضافه کرد: هنگامی که دانشمندان غربی از حکمرانی سخن می گویند، منظور حکومت نیست بلکه حکومت هم می‌تواند مصداقی از آن باشد، به اصصلاح منطقی این دو، نسبت عموم و خصوص من‌وجه باشد، مثلا ممکن است منظور از حکمرانی، حکومت باشد یا ممکن است منظور حکمرانی به معنای سیاسی آن نبوده و هدف حکمرانی در محدوه یک سازمان باشد. به همین دلیل هم نباید حکمرانی را با حکومت‌داری مترادف دانست. برخی دیگر نیز حکمرانی را با سیاستگذاری عمومی مترداف می‌دانند که این نیز اشتباه است.

استاد خسروپناه گفت: سیاستگذاری عمومی، بخشی از حکمرانی است، برخی نیز حکمرانی را مدیریت دانسته‌اند چو ن در حکمرانی و مدیریت، سیاستگذاری، ساماندهی، نظارت و ارزیابی وجود دارد اما حکمرانی فقط مدیریت نیست و تفاوت‌هایی با هم دارنند. در هر حال آنچه از مجموعه بررسی‌های انجام شده در حوزه حکمرانی به دست می‌آید این است که حکمرانی از سنخ فرآیند است و نه یک پروژه. و  پروژه تصمیم گیری است برای این فرایند تصمیم گیری، در ساحت سیاستگذاری، تنظیم گری، هدایتگری و راهبری، تصدی گری و نظارت و ارزیابی. حکمرانی از سیاستگذاری عمومی در ساحت فرهنگ، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سلامت و دیگر حوزه‌های اجتماعی شروع شده و بعد از آن نوبت به تنظیم‌گری می‌رسد که البته باید دانست که تقنین بخشی از تنظیم‌گری است، قانونگذاری، ساختار سازی، گفتمان‌سازی، راهبری و هدایت‌گری از عناصر تنظیم‌گری است.

وی افزود: مرحله بعد تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی است. یعنی در حکمرانی، حکمرانان که می‌توانند دولت مردان یا بخش خصوصی یا توده‌های مردم یا ذی‌نفعان مؤثر در حکمرانی باشند، بدیهیست اگر ذی‌نفعان هر موضوع  مثلا صنایع دستی، در تدوین سند مرتبط با آن نقش داشته باشند، در اجرای آن فعال‌تر خواهند بود. یکی از دلایلی که سند در کشور تدوین و تصویب می‌شود اما اجرا نمی‌شود این است که ذی‌نفعان در تدوین آن سند یا آیین‌نامه و قوانین مرتبط مشارکت ندارنند، مشارکت ذی‌نفعان در تدوین سند، میزان مشارکت آن‌ها در اجرا افزایش خواهد داد و به اصطلاح سند، اجرایی‌تر می‌شود. در این مدل از حکمرانی بسیار اهمیت به مشارکت ذی‌نفعان داده شده است که در مدل حکمرانی خوب و سالم در غرب شناخته شده است. البته باید توجه داشت که تفاوت‌هایی میان حکمرانی خوب و حکمرانی سالم در غرب وجود دارد. اما یک تجربه عقلانی است که باید مورد توجه باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر عنوان همایش گفت: آنچه که در عنوان این همایش به عنوان حکمرانی متعالی مطرح شده است، که هدف آن بهره‌مندی از حکمت قرآنی یا حکمت متعالی است. به‌عنوان نمونه چگونه می‌توان از میراث ارزشمند حکمای بزرگی مانند مانند سهروردی، ملاصدرا، میرفندرسکی یا دیگر شخصیت‌ها در موضوع حکمرانی چه بهره‌ای می توان برد؟ یا از آموزه‌های حکمی قرآنی چه استفاده‌هایی می‌توان کرد تا این دستاورد عقلی بشری درموضوع حکمرانی را تعالی دهد و بتوانیم حرفی نو برای گفتن با دنیای غرب هم داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت طرح حرف نو  برای ارائه به جهان علمی گفت: چند کلید واژه نسبت به حکمرانی  که می‌تواند حرف نویی در حوزه حکمرانی باشد می‌تواند در این موضوع قابل توجه باشد سه الگوی حکمرانی تاکنون پیشنهاد شده که هر آنها، دارای مزایا و معایبی است، الگوی حکمرانی سلسله مراتبی، الگوی حکمرانی بازاری یا بنگاهی، که در این مدل، دولت نقش حداقلی دارد و بخش خصوصی نقش حداکثری را داراست.مدل سوم نقش حکمرانی شبکه‌ای است که در آن گروه‌ها، تشکل‌ها و فعالان مردمی نقش بیشتری داشته باشند و نقش دولت و بازار کم‌رنگ‌تر باشند که هر سه الگو، معایب و مزایایی دارد. حال سؤال این است که حکمت اسلامی در مورد نقش بازار، مردم یا دولت در موضوع حکمرانی چه دیدگاهی دارد؟ آیا ایده یا دیدگاه جدیدی دارد؟ باید گفت که در قران کریم، سوره مائده را که در اواخر عمر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است باید سوره حکمرانی نامید همانگونه که برخی مفسّرین این سوره را سوره ولایت نامگذاری کرده‌اند. در این سوره موضوع ولایت هم به صورت ایجابی و هم به صورت سلبی بیان شده است.

استاد خسروپناه تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد موضوع حکمرانی ولایی می‌تواند نظریه جدیدی در الگوی حکمرانی ارائه دهد و معایب مدل‌های سه گانه حکمرانی را برطرف کند. در این دیدگاه، ولی یک محور است و بین مردم و ولی یک پیوند ناگسستنی است و این مردم در تصمیم‌سازی نقش دارند، به بیان دیگر این مدل حکمرانی بسیاری از آسیب‌های حمکرانی سلسله مراتبی یا بازاری را ندارد ولی مدل به مدل حکمرانی شبکه‌ای شباهت دارد. در این مدل از حکمرانی، ولی؛ حکم خداوند را بیان می‌کند اما اجرای آن حکم، نیاز به سیاستگذاری، قانونگذاری، ساختارسازی و دیگر موارد مورد نیاز دارد که مردم به‌عنوان حلقه شبکه‌ای پیرامون ولی در این موضوعات، مشارکت می‌کنند. این مدل از حکمرانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اجراست. قطعا اساتید دانشگاهی و شخصیت‌های فرهیخته می‌توانند با بررسی موضوعات مرتبط با حکمرانی، نظریّات جدیدی را ارائه دهند که این موضوع می‌تواند تحولی در موضوع حکمرانی در سطح بین‌الملل ایجاد کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود