فرجی: دستهایی به دنبالِ بیاعتبار کردن تلویزیوناند!/ هیچچیز قابل رقابت با تلویزیون نیست
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۷۳۱۴
تهیهکننده سریال "نون.خ" به دستهای پشت پردهای که به دنبال بیاعتبار کردن تلویزیوناند، اشاره و تأکید کرد که هیچچیز قابل رقابت با تلویزیون نیست. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از چالشهای اساسی مهمِ امروز تلویزیون به افسارگسیختگی برآوردها و محتواهای نمایشخانگی برمیگردد که حتی با حضور ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما)، نه تنها برطرف نشد بلکه مدیریت، کنترل و نظارت این عرصه هر روز جدّیتر و خطرناکتر هم پیش میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همان اتفاقی که با ورود بازرگانی صداوسیما برای برخی از سریالها و حتی برنامههای پربیننده افتاد و مصادیق بارزِ آن "پایتخت"، "دورهمی" و حتی "خندوانه" باشد. این رفتارِ غیر اصولی رسانهای بلبشویی را در تلویزیون ایجاد کرده است که در سال 1400 بیش از پیش، چالش جدّی پیشروی تلویزیونیها خواهد بود؛ اگر برای این موضوع تمهیدی اندیشه نشود و راهکاری را در دستور کار قرار ندهند این بازارِ نابسامان و بیحساب و کتاب را ساماندهی نکنند باید شاهدِ اتفاقات بیشتر وقریبالوقوعی در این عرصه باشیم.
این موضوع را با کارگردان و هنرمندان این عرصه در میان گذاشتیم که بخشی بر این باورند با این رویکرد، چراغِ سبز بیاعتبار کردن تلویزیون را روشن کردهاند و بخشی هم اعتقاد دارند نوعی جایگزین برای کیفیسازی سریالهای تلویزیون به شمار میرود. مهدی فرجی تهیهکننده تلویزیون که او را به عنوان یکی از مدیران قدیمی سیما و شبکه یک سیما میشناسیم در پاسخ به این سؤال که بسیاری این حرکتهای نمایشخانگی را نوعی از رفتار میدانند که انگار به دنبال بیاعتبار کردن تلویزیوناند، به خبرنگار تسنیم گفت: هیچچیز قابل رقابت با تلویزیون نیست؛ هر زمان برنامه خوبی در تلویزیون تولید و پخش شد میزان بینندههایش قابل رقابت با هیچ رسانهای نیست. به نظرمن تا سالهای بعد هم هیچ رسانهای نمیتواند با تلویزیون رقابت کند.
وی با اشاره به فضای غیرقابل کنترل و غیرمبنایی نمایش خانگی، افزود: در نمایش خانگی به دلیل حضور و فعالیت بخش خصوصی و سرمایهگذاریهایی که تا حدود زیادی غیرقابل کنترل و آزادند و در مسیرِ غیرمبنایی حرکت میکنند، تأثیراتی روی برنامهسازی و سریالسازی تلویزیون گذاشتهاند. امیدوارم این مسیر ساماندهی و به نوعی نظام ساماندهی ایجاد شود.
تهیهکننده سریال "نون.خ" در پاسخ به این سؤال که چقدر حضور سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما (ساترا) میتواند به این افسارگسیختگی و فضای غیرقابل کنترل کمک کند، خاطرنشان کرد: اینکه کجا باید نظارت کند، ساترا یا بخش دیگری در تلویزیون فعال شود، قطعاً کمککننده و تأثیرگذارند اما به طورکلی در ساماندهی امر تولید ما به نظام صنفی نیاز داریم که خود این مجموعههای صنفی میتوانند مکانیزمی برای کنترل باشند.
فرجی خاطرنشان کرد: امروز کاری را در خارج از کشور با هنرمندان پیش ببرید صنفی فعالیت میکند که به شما بازیگر، سیاهلشکر و فیلمبردار و به قولی این رویه را نظارت و کنترل میکند اما اساساً در ایران روی هیچچیزی نظارت نمیشود؛ هرکسی یک روزه هم تهیهکننده، بازیگر، کارگردان و هرچیز دیگری میشود و هیچ نظارتی وجود ندارد.
او درباره ساخت کارهای کمدی در تلویزیون، تصریح کرد: مردم ما به شدت به آثار کمدی علاقهمندند و به اعتقاد من بخشی که در سریالسازی کمتر به آن توجه میشود همین فضای کمدی است، در حالی که مخاطب زیادی دارد. ما نیاز به آثاری داریم که جامعه را به سمت شادابی و نشاط ببرد. حتی ساختِ این نوع آثار مثل "نون.خ" در شرایط سختی، کرونا و سرمای 10 درجه زیر صفر هم پیش میرود. چون مردم میخواهند چنین کارهایی ساخته شود؛ اما ما همیشه تلاش کردهایم از شوخیهای فضای مجازی اجتناب کنیم.
فرجی با اشاره به اجتناب از شوخیهای مجازی بیادبانه، تأکید کرد: ما در همین "نون.خ" تلاش کردیم شوخی خاصّ خودمان را داشته باشیم و در عین حال، شوخی مؤدبانه را برگزیدیم. سعی کردیم مسیر فصلهای قبلی را دنبال کنیم؛ کماکان مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نون.خ ادامه دارد و به حوادث مربوط به دوران خودش بیاعتنا نیست.
او همچنین درباره اینکه "نون.خ" در فصل سوم به پایان میرسد یا خیر، گفت: هنوز نمیتوانیم به صراحت درباره فصلهای بعدی صحبت کنیم اما تصورم بر این است که ادامه پیدا میکند.
من بهمن هاشمی هستم...!/ رقابت شبکههای تلویزیونی را نمیفهمم/ پشیمانند که از ایران رفتند!+ فیلمچرا پخش فیلمهای کودک در آیفیلم متوقف شد؟/ ما آلترناتیوِ سریالهای جدید نیستیم!"آوای باران" سریالی که فصل دومش سر از نمایشخانگی درآورد/ هاشمیاصل: مشکل من بودم نه فیلمنامه!انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون شبکه نمایش خانگی رسانه ملی تلویزیون شبکه نمایش خانگی قابل رقابت نمایش خانگی تهیه کننده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.